اگر به برنامه ها و خبرهایی که در تلویزیون از شرکت های ایرانی پخش می کند نگاه کرده باشید حتما دیده اید که به شدت از نام بردن از شرکت های ایرانی و نمایش برند و علامت تجاری آنها پرهیز می شود. صدا و سیما وقتی می خواهد به شرکت های ایرانی اشاره کند.عموما از چنین الگویی استفاده می کند: "در یک جایی، یک عده ای یک کاری کرده اند!" و رندانه هم زمان خود را پر می کند و هم رسالت خبری خود را ایفا می کند و هم از منتفع شدن شرکت های ایرانی جلوگیری می کند. این در حالی است که رسانه ملی مدعی است برای حمایت از تولید ملی گام برمی دارد.

چند وقت پیش تهیه کننده یکی از برنامه های زنده و مطرح تلویزیون در تماس با بیان اعلام کرد که برای ارائه الگو به جوانان و امید بخشی به مردم قصد دارد مستندی از فعالیت های بیان تهیه و در برنامه خود پخش کند.

وقتی مستند سازان این برنامه در بیان حاضر شدند اعلام کردند که مطابق با روال صدا و سیما مصاحبه ها را باید در مکانی انجام دهند که در پشت صحنه آن نام یا نشانی از بیان نباشد!

آنها استدلال می کردند که نمایش نام و لوگوی یک شرکت تبلیغ است و بخش بازرگانی مانع از پخش آن خواهد شد مگر اینکه هزینه آن پرداخت شود.

از آنها پرسیدیم که چرا بیان را به عنوان سوژه این مستند انتخاب کرده اند. در جواب گفتند که حضور چندین نخبه جوان در یک مجموعه و تلاش و پشت کار آنان می تواند الگوی مناسبی برای جوانان کشور باشد و باعث تقویت امید در مردم خواهد شد.

در پاسخ به آنها گفته شد که صدا و سیما هم اگر می خواهد از طریق به تصویر کشیدن ثمر دهی تلاش چندین ساله گروهی از متخصصان جوان، برنامه خود را پر کند و سهل و آسان امید بخشی کند، باید با واحد بازرگانی بیان تماس بگیرد!

در پایان اگر چه از آشنایی با این گروه مستند ساز خرسند شدیم اما اجازه ساخت مستند با سبک غیرمنطقی پیشنهادی آن ها را ندادیم.
در نهایت دوستان مستند ساز پذیرفتند که مطابق با شرایط بیان مستند خود را تهیه کنند همچنین توافق کردیم که مستند صرفا پس از تایید نهایی بیان پخش شود و اگر بیان از نحوه درج نام و نشان خود راضی نبود اجازه پخش مستند را ندهد. یک هفته بعد مستند را ارسال کردند و اگرچه سعی کرده بودند با حرکت های سریع دوربین از روی لوگوی بیان و چند تکنیک دیگر فیلمبرداری به ما بقبولانند که به توافق خود عمل کرده اند، اما باز هم شان شرکت های ایرانی عملا رعایت نشده بود و درنتیجه علیرغم پیگیری های متعدد تهیه کنندگان بیان اجازه پخش این مستند را نداد.

به نظر می رسد صداوسیما باید هرچه زودتر تکلیف خود را با تولیدات و شرکت های ایرانی مشخص کند و به بهره برداری یکجانبه از دستاوردهای شرکت های ایرانی پایان دهد. این سیاست یک بام و دو هوا و تناقضی که میان شعار و عمل مسئولان این سازمان دیده می شود زیبنده رسانه ملی نیست. از سوی دیگر این خود شرکت های ایرانی هستند که با پایین گرفتن شان خودشان راه را برای سوء استفاده های این چنین باز می کنند و اجازه می دهند به هر بهانه ای از آن سوء استفاده شود.