شفاف نیوز: فینال غول های برنامه نویسی دنیا در تهران

ایسنا: ترکیب فینالیست‌های مسابقه بین‌المللی برنامه‌نویسی، حکایت از رقابت 50 برنامه‌نویس قدر ایرانی با 10 برنامه‌نویس برتر دنیا دارد.

دو مرحله مقدماتی "مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان"  علاوه بر برنامه نویسان خارجی، از میان برنامه نویسان داخلی در دو سطح دانش آموزی و آزاد برگزار شد و مرحله فینال آن نیز با رقابت 60برنامه نویس شامل 10برنامه نویس صاحب نام خارجی و 50برنامه نویس توانمند داخلی قرار است فردا، شنبه درتهران برگزار شود. در دو مرحله مقدماتی این مسابقه از داخل کشور  دانش اموزانی از 178 دبیرستان نمونه و 343 دانشگاه کشور شرکت داشتند.

آمارها حکایت از آن دارد که 50 درصد شرکت کنندگان ایرانی در مقطع کارشناسی، 30 درصد در مقطع دبیرستان و 10 درصد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند؛ ضمن اینکه 5 درصد دارای دانشجوی کاردانی، 3 درصد دیپلمه و 2 درصد ازدانشجوی دکترا هستند.

یکی از نکات جالب در مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان این است  که در آن برنامه نویسانی از تمام استانهای کشور در حضور داشتند که در این میان، تهران با 875 نفر، بیشترین شرکت کننده را به خود اختصاص داد. پس از تهران نیز استانهای خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند.

از میان 1728 شرک کننده ایرانی، 781 نفر به مرحله دوم راه یافتند که از این تعداد نیز در نهایت، 50 نفر جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کردند. 

استقبال برنامه نویسان خارجی نیز از این مسابقه بسیار چشمگیر بوده است ، به نحوی که 3182 برنامه نویس خبره  از 54 کشور در این مسابقه شرکت کردند که به این ترتیب، 20 کشور از قاره آسیا، 25 کشور از قاره اروپا، 6 کشور از قاره آمریکا، 2 کشور از قاره آفریقا و 1 کشور از قاره اقیانوسیه در این مسابقات حضور یافتند که از میان آنها 10 نفر روز شنبه 28 بهمن ماه در مرحله فینال مسابقه در تهران به رقابت با 50 برگزیده ایرانی خواهند پرداخت.

برگزاری این مسابقه با حضور برنامه نویسان برتر جهان  برای نخستین بار در کشور عرصه مناسبی را برای محک خوردن توانمندی برنامه نویسان ایرانی و ارتقای سطح آنهافراهم خواهد کرد.