عصر ایران: بهترین برنامه نویسان جهان، مسابقه ایران را به مسابقه فیس بوک ترجیح دادند

در مسابقه برنامه نویسی بیان، خلاقیت، مهارت و سرعت برنامه نویسان بسیار تعیین کننده است و امتیاز هر سوال تابعی از سرعت حل مساله و تعداد افرادی است که آن را حل کرده اند.

عصرایران، محمدعلی دیانتی زاده – بهترین برنامه نویسان حال حاضر جهان در رده بندی جهانی "کد فرسز" که از میان 3100 شرکت کننده خارجی در "مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان" به مرحله نهایی این مسابقه راه یافته بودند، با وجود همزمانی این مرحله با مسابقه برنامه نویسی فیس بوک، حضور در این مسابقه را به حضور در مسابقه فیس بوک ترجیح دادند.

فینال این مسابقه امروز در دو مرحله 3 و 2 ساعته در دو نوبت صبح و عصر در هتل آزادی در حال اجرا است و نفرات اول تا سوم امشب اعلام خواهند شد.

علی قدیری، مدیر برگزاری این مسابقه در گفت و گو با عصرایران علت ارجح بودن این مسابقه برای شرکت کنندگان خارجی را حضور رقبای شناخته شده ایرانی در آن دانست و افزود: حضور مدال آوران ایرانی در المپیادها و مسابقات برنامه نویسی تزار اول جهانی در این مسابقه، موجب شد تا رقبای خارجی آن ها با وجود همزمانی این مسابقه با مسابقه برنامه نویسی فیس بوک، حضور در این مسابقه را ترجیح دهند.

حضور پرافتخار ترین برنامه نویسان ژاپنی در مسابقه

وی با بیان این که 3182 شرکت کننده خارجی از 54 کشور در مراحل اول و دوم این مسابقه که به صورت آنلاین برگزار شد، حضور داشتند، ادامه داد: در مرحله اول مسابقه که در آبان ماه امسال به صورت آنلاین و به مدت ۴۸ ساعت برگزار شد، 1728 شرکت کننده نیز از ایران داشتیم.

قدیری افزود: در میان برنامه نویسان خارجی بیشترین امتیاز به ماکاتو سوجیما (Makoto Soejima) از ژاپن و انادی کورتکویچ (Gennady Korotkevich) از بلاروس تعلق گرفت.

وی توضیح داد: سوجیما یکی از پرافتخار ترین برنامه نویسان ژاپنی و انادی دارنده شش مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر و نفر اول رنکینگ جهانی «تاپ کدر» و «کدفرسز» است.

مدیر برگزاری مسابقات گفت: سید حامد ولی زاده و سعید ایلچی نیز در میان برنامه نویسان ایرانی بیشترین امتیاز را کسب کردند که هردو نفر دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر هستند.

به گفته وی، شرکت کنندگان ایرانی در مسابقه آنلاین از دانشجویان و دانش آموزان 31 استان مختلف کشور بودند که در میان دانشگاه ها، بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، تهران، شهید بهشتی و علم و صنعت بودند. همچنین از 54 کشوری که برنامه نویسان آنها در مسابقه بیان شرکت کرده اند، 24 کشور آسیایی، 21 کشور اروپایی، شش کشور از قاره آمریکا، دو کشور از آفریقا و یک کشور از اقیانوسیه هستند.

 

خلاقیت، مهارت و سرعت؛ رمز موفقیت

قدیری داوری این مرحله از مسابقه را اتوماتیک عنوان کرد و گفت: در مسابقه برنامه نویسی بیان، خلاقیت، مهارت و سرعت برنامه نویسان بسیار تعیین کننده است و امتیاز هر سوال تابعی از سرعت حل مساله و تعداد افرادی است که آن را حل کرده اند.

وی با بیان این که در این مسابقات برای استفاده از تکنولوژیها و زبانهای برنامه نویسی هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: در مرحله سوم یا فینال مسابقه که امروز به صورت حضوری برگزار می شود، 60 شرکت کننده از کشورهای روسیه، چین، سوئیس، بلاروس، لهستان، کره جنوبی، ژاپن و ایران حضور دارند.

مدیر برگزاری مسابقه بیان، حضور برنامه نویسان برتر خارجی را نشان دهنده بالا بودن سطح علمی مسابقات و طراحان ایرانی سوالات آن ذکر کرد و ادامه داد: راه یافتگان خارجی به فینال مسابقات به استناد رده بندی جهانی کد فرسز جزو بهترین برنامه نویسان حال حاضر در سطح جهانی هستند.

وی با بیان این که مسابقه برنامه نویسی بیان به صورت انفرادی برگزار می شود، گفت: شرکت کنندگان می توانند با رقابت با سایر برنامه نویسان توانایی های خود را در حل مساله از طریق برنامه نویسی و پیاده سازی الگوریتم ها و داده ساختارها آزمایش کنند.

گفتنی است هیأت مؤسس و هیأت مدیره شرکت بیان که برگزارکننده این مسابقه است، از نخبگان ایرانی هستند که بارها از کشورهای خارجی دعوتنامه هایی برای جذب آنان ارسال شده است.

 

مسابقه ای مستقل و خارج از چارچوب دانشگاهی

مصطفی رکوعی، دبیر برگزاری مسابقه برنامه‌نویسی بیان نیز درباره دلیل برگزاری این مسابقه از سوی یک شرکت خصوصی گفت: مسابقات برنامه‌نویسی در ایران و خارج ایران زیاد برگزار می‌شود و مهم‌ترین آنها هم مسابقه جهانی ACM است. علاوه بر این، مسابقات برنامه‌نویسی که توسط گوگل و فیس‌بوک برگزار می‌شوند هم معتبر هستند، اما احساس کردیم که در ایران نیز مانند سایر کشورها نیاز به برگزاری مسابقه ای مستقل و خارج از چارچوب دانشگاهی است.

وی افزود: اغلب مسابقه‌ها در دانشگاه‌ها و از بین دانشجویان یا دانش‌آموزان برگزار می‌شود و مجالی برای حضور برنامه‌نویسانی که ماهرند اما تحصیلات آکادمیک ندارند وجود ندارد. حتی بسیاری از مسابقات که در ایران حتی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود به دلایل متعددی به واقع بین‌المللی نیستند.

به گفته وی، در زمینه مسابقات و المپیادهای کامپیوتر و برنامه‌نویسی دو سایت مرجع و معروف در جهان وجود دارد؛ سایت‌های CodeForces و TopCoder که از بین این دو مرجع، کدفورسز اجتماعی‌تر است و برای جذب مخاطب خارجی در این مسابقه نیز از CodeForces کمک گرفته شده است.

رکوعی با اشاره به کسب 2 مدال طلا و 2 مدال نقره از سوی جوانان ایرانی در المپیاد کامپیوتر سال 2012 گفت: استعدادهای خوبی در زمینه برنامه نویسی در ایران داریم که باید پرورش داده و از توان آنها برای پیشرفت کشور استفاده شود.

 

چین و روسیه؛ بهترین های همیشگی مسابقات الگوریتم

مهران خلدی، سرگروه تیم طراح سوال‌های مسابقه که خود نیز برنده 2 مدال نقره المپیاد جهانی کامپیوتر است، گفت: معمولا در المپیادها کشورهای چین و روسیه بهترین درخشش را در مسابقات الگوریتم دارند.

وی افزود: چین با 4 نفر 4 مدال طلا می‌گیرد و برمی‌گردد. آن هم در حالی که طبق یک قانون در چین به علت زیاد بودن افراد در این کشور، یک نفر نمی‌تواند دوبار در المپیاد شرکت کند و این امر صرف نظر از این است که چه نتیجه‌ای کسب کند.

خلدی ادامه داد: کشور هند هم که تا چند سال پیش در زمینه المپیادهای کامپیوتر حرفی برای گفتن نداشت، ظرف سال های گذشته به صورت مداوم اقدام به برگزاری مسابقات متعدد کرده و با این که در دوره های آغازین توفیقی نداشت، با رشد تدریجی سطح خود در رده‌بندی‌های این مسابقات، امسال موفق شد گوگل را به عنوان اسپانسر برای مسابقه برنامه‌نویسی خود جذب کند.

 

مرحله دوم و اعلام نتایج

به گزارش عصرایران، راه یافتگان به مرحله فینال ۳ ساعت برای حل ۶ سوال فرصت خواهند داشت. در فاصله زمانی پایان مسابقه فینال تا برگزاری مراسم اختتامیه نیز که امروز عصر برگزار می شود، یک مسابقه برنامه نویسی فرعی برگزار خواهد شد.

ظاهرا این بخش از مسابقه بیشتر جنبه تفریحی دارد و شبیه به تمرینات کششی بعد از مسابقات ورزشی که برای برگشت ورزشکاران به حالت عادی انجام می شود.

بنابراین گزارش، نفرات اول تا سوم امشب اعلام خواهند شد.