آی تی ایران:  مسابقه برنامه نویسی بیان به مرحله نهایی رسید
نشست خبری مسابقه برنامه نویسی بیان صبح امروز برگزار شد و آخرین آمار و اطلاعات مسابقه بیان عنوان گردید.در این مسابقات مهارت، سرعت، دقت و خلاقیت برنامه نویسان به صورت هوشمند و توسط نرم‌افزار اختصاصی مسابقات بیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمایندگان 20 کشور برتر به همراه 40 برنامه نویس برتر ایرانی به فینال حضوری مسابقات که در اوایل بهمن ماه برگزار خواهد شد راه پیدا  کرده اند.این مسابقات علمی بین المللی به میزبانی ایران و ابتکار شرکت بیان برگزار می شود و سوال های این رویداد علمی توسط برنامه نویسان بیان که خود از برگزیدگان مسابقات جهانی برنامه نویسی و مدال آوران المپیاد جهانی کامپیوتر هستند طراحی شده است.مسابقه برنامه نویسی بیان به صورت انفرادی و بدون محدودیت سنی برگزار می شود و انتخاب زبان برنامه نویسی در آن آزاد است. امتیاز هر سوال نیز تابعی از سرعت حل مساله و تعداد افرادی است که آن را حل کرده اند.
 
 10266 برنامه نویس از 103 کشور جهان برای شرکت در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان ثبت نام کرده اند.
برنامه نویسانی از 39 کشور اروپایی، 34 کشور آسیایی، 15 کشور از قاره آمریکا، 14 کشور آفریقایی و 2 کشور از اقیانوسیه، در رقابت های مقدماتی این دوره از مسابقات شرکت داشتند.
56 درصد از شرکت کنندگان در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، غیر ایرانی می باشند.
استقبال چشمگیر نخبگان جهانی  از این مسابقه ایرانی نشان دهنده موفقیت شرکت های دانش بنیان ایرانی در برگزاری این رویداد در ابعاد جهانی است.
 
سایت جهانی المپیاد جهانی کامپیوتر نیز که متولی برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر است از کسانیکه تا کنون در المپیادهای جهانی مدال آورده اند برای برای شرکت در این مسابقه علمی ایرانی دعوت کرده بود.
میزان اشتراک برگزیدگان مسابقات برنامه نویسی بیان با برگزیدگان مسابقات معتبر دنیا (codejam گوگل، codeforces، hackercup فیسبوک، Topcoders) و مدال آوران مسابقات جهانی المپیاد کامپیوتر به بیش از 50 درصد می رسد.
حداقل 18 نفر از نفرات برگزیده مسابقات برنامه نویسی بیان دارای مدال المپیاد جهانی کامپیوتر بوده اند.
یکی از نفرات برگزیده مسابقه دارنده 6 مدال طلا و 1 مدال نقره در المپیاد جهانی کامپیوتر است.
6 نفر از 20 نفر برتر مسابقه codejam گوگل جزء رتبه های برتر مرحله میانبر سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان بوده اند.
میانگین سنی برگزیدگان مرحله انتخابی سومین دوره مسابقات بین المللی  بیان 22 سال می باشد.
 
زبانهای برنامه نویسی استفاده شده توسط شرکت کنندگان برتر به ترتیب عبارت است از: C (87%) ، Java (9%) ، C# (2%) و ...
مدرک تحصیلی شرکت کنندگان برتر به ترتیب عبارت است از:  دبیرستان (43%)، کارشناسی (30%)، کارشناسی ارشد (19%)، کاردانی (4%) و دکتری (3%)
ملیت شرکت کنندگان برتر به ترتیب عبارت است از : ایران (26%)، روسیه (12%)، ژاپن (6%)، چین (5%)، ویتنام (5%)، اکراین (4%)، لهستان (4%)، بلاروس(3%)، تایوان (3%)، کانادا (2%)، قزاقستان (2%)، بلغارستان (2%)، برزیل (2%)، گرجستان (2%)، اندونزی (2%)، هند (2%)، ایتالیا (2%) ، آمریکا (2%) و ....
متاسفانه 32 نفر از شرکت کنندگان با بررسی هوشمند پاسخهای ارسالی در مسابقه متقلب شناخته شدند که بر اساس قوانین اعلام شده مسابقات برای همیشه از شرکت در مسابقات بیان محروم خواهند شد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت رسمی مسابقات به نشانی contest.bayan.ir و یا وبلاگ رسمی رویداد به نشانی bayan.blog.ir مراجعه نمایید.