بلاگ آی تی: سمینار خبری سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان برگزار شد

صبح امروز و در سمیناری خبری که در محل شرکت بیان، برگزار کننده مسابقات برنامه نویسی برگزار شد، فعالیت‌ها و آمار سومین دوره مسابقات بیان تشریح شد.

در ابتدای سمینار، سینا معصومی، دبیر مسابقات گفت: سال ۱۳۹۰ ما ۱۰۰ نفر شرکت کننده داشتیم که همه شرکت کننده‌ها هم ایرانی بودند. البته استقبال شرکت کنندگان ایرانی فراتر از انتظار ما بود و فکر نمی‌کردیم همچین مسابقه‌ای تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد.

دوره دوم سال ۹۱-۹۲ برگزار شد که ۴۱۹۰ شرکت کننده داشتیم و ۵۴ کشور مختلف در مسابقه شرکت کردند. سال ۹۳-۹۴ (همین دوره) ۱۰۲۶۶ شرکت کننده از ۱۰۳ کشور در این مسابقات حضور دارند که ۵۸۳۹ نفر شرکت کننده خارجی و ۴۴۲۷ نفر ایرانی هستند. بایستی گفت از تمام قاره‌ها در مسابقات حضور داشتند. این مسابقات به خاطر سطح علمی که دارد، توسط سایت جهانی المپیاد کامپیوتر برای همه توصیه شده است. برای دعوت هم ملاحظات بسیاری لازم بود و هماهنگی‌های زیادی با خیلی از سازمان‌ها انجام شد. توانستیم در این مدت اثر گذاری خودمان را در چند مورد داشته باشیم. حوزه اول مربوط به برنامه نویسان حرفه‌ای هست. تاثیر دوم بر روی شرکت‌های خصوصی که دارند در کشور ما فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها متاثر از برگزاری و برنامه‌نویسان حرفه‌ای، خدماتی را دریافت کرده و سطح آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

یکی از ملاحظات خاصی که برای ما وجود داشت، دید شرکت کنندگان خارجی بود. بسیاری از شرکت کنندگان وقتی نوبت به حضور فیزیکی رسید، اذعان کردند که از آمدن به ایران هراس دارند اما ما موفق شدیم این جو را از بین ببریم. ما یک فیلمی تهیه و برای آن‌ها ارسال کردیم تا کشورمان را بهتر معرفی کنیم.

روندی که ما داشتیم، نشان دهنده این است که شرکت بیان در حال حرکت به سوی تعالی است که امیدواریم با برخی همراهی‌ها، همراه باشد. ما به حرفه‌ای بودن و بالا نگاه داشتن سطح علمی مسابقات بسیار پایبند هستیم. در این ارتباط بایستی بگوییم سال ۹۰ که مسابقات را برگزار کردیم، اختتامیه آن در همین فضای کوچک بود. حتی محل استراحت مهمانان شهرستانی همین جا بود. دو سال بعد، در یکی از هتل‌ها برگزار شد و امسال مسابقات در هتل برگزار می‌شود اما جشن اختتامیه در برج میلاد انجام خواهد شد.

این مسیر بین المللی شدن هم برای شرکت بیان قابل توجه است و امیدوارم که از طرف رسانه‌ها و ذینفعان این مسابقات، قابل بررسی بوده و به آن توجه کنند که این مسیر بین المللی شدن خوب است که با آن همراه باشند و بگذارند که به صورت طبیعی حرکت خودش را انجام دهد.

این مسابقات از نظر جوایز برای نفر اول، ۳ سکه به علاوه اهدای مدال و یک صنایع دستی نفیس ایرانی، نفر دوم دو سکه بهار آزادی و صنایع دستی و نفر سوم یک سکه بهار آزادی و صنایع دستی به ارمغان می‌آورد.

یک جایزه معمولی هم وجود دارد و آن تی‌شرت مسابقات است که تمام طراحی‌اش توسط خود شرکت بیان انجام می‌شود و به عنوان جایزه مسابقه دهنده‌ها، به آن‌ها اهدا می‌شود.

برای سه شرکت کننده برتر هر استان، ۲۵ دانش آموز برتر پسر و دختر کشور، جوایزی اهدا می‌شود (مثل تی‌شرت!).

یکی از افتخارات بیان این است که این مسابقات علی‌رغم اینکه جوایز چندان چشم‌گیری ندارد، شرکت کننده‌های زیادی داشته و این امر نشان از این دارد که برای شرکت کننده هدف، رقابت با بهترین‌ها و بودن در مسابقات است و صرفا جایزه نیست. ژاپن، روسیه، چین، اوکراین، لهستان، ایران، بلاروس، کانادا، قزاقستان و برزیل ۱۰ کشور برتر این مسابقات هستند.

پس از وی، مهران خلدی، مدیر فنی مسابقات گفت: ما از دوره قبلی و مقاطع تحصیلی مختلف شرکت کننده در مسابقه، ۵۰ درصد کارشناسی، ۳۰ درصد دبیرستان، ۱۰ درصد هم ارشد و باقی دکترا و کاردانی و… بودند.

درباره توزیع دانشگاه‌ها در داخل ایران، ما دوره قبلی ۲۳ درصد شریف، ۱۳ درصد امیرکبیر، ۱۰ درصد دانشگاه تهران، ۸ درصد علم و صنعت و… داشتیم.

در اکثر مسابقات مشابه مثل گوگل، المپیادها، فیس بوک و… بیشتر خبره‌ها مدنظر هستند اما خوشحال هستیم که ما فقط حرفه‌ای‌ها را نمی‌خواهیم وارد بازی کنیم و دوست داریم تازه کارها نیز شرکت کنند. برای بنده افتخاری است با آنکه جوایز ویژه‌ای نداریم اما تا این حد شرکت کننده داریم.

دربازه توزیع زبان‌های برنامه نویسی، ۸۷ درصد برنامه نویسان ما از زبان سی پلاس پلاس استفاده می‌کنند، ۹ درصد جاوا و…

درباره سطح سوالات مسابقه و اینکه چه سوالاتی استفاده می شود، سبک سوالات اکثرا الگوریتمی هستند که با شرایط معین مطرح شده و شرکت کننده بایستی سوال را درک کند، حل کند و سپس برنامه‌ای بنویسد که با یک ورودی معین، خروجی‌های مشخصی را ایجاد کند.

زمان این مسابقات به طور معمول ۳ تا ۴ ساعت است و به ندرت به ۵ ساعت هم می‌رسد. سرعت عمل و دقت در این مسابقات بسیار مهم است. قضاوت سوالات حل شده توسط کامپیوتر انجام شده و هیچ گونه راه حل دستی وجود ندارد و از نظر قضاوت عادلانه است.

پس از وی، تقوی، مسئول رسانه‌ای مسابقات افزود: تفاوت‌های زیادی بین مسابقه کاربردی و علمی وجود دارد، مسابقات کاربردی به طور معمول زیاد برگزار می‌شوند اما ارزش علمی خاصی ندارند. ولی مسابقات علمی تنها در کشورهای معدودی چون آمریکا، روسیه، هند و چین برگزار می‌شود. برنامه نویسان انگشت شماری از ایران می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند و یکی از اهداف اصلی ما این بود که برنامه نویسان زیاد ایرانی را با برنامه نویسان خارجی در بالاترین سطح علمی رقابت دهیم. چهار نکته خلاقیت، سرعت، دقت و مهارت در مسابقات بسیار مهم است.

رشد دو برابری که ما امسال در شرکت کنندگان داشتیم، نسبت به دوره قبل از نظر کمی و کیفی پیشرفت زیادی داشته است. حداقل ۱۸ نفر از برگزیدگان دارای مدال المپیاد بودند. نفر اول ۶ تا مدال طلا و یک نقره دارد که بهترین رکورد جهانی در این زمینه است. ۶ نفر از ۲۰ شرکت کننده برتر مسابقاتی که گوگل برگزار می‌کند، در مسابقات ما حضور داشتند.

وی با اشاره به سطح بالای مسابقات بیان اضافه کرد: مسابقات فیس بوک ۹۵۷۰ نفر به طور میانگین در ۴ دوره شرکت داشتند که حتی تعداد شرکت کننده ما در این دوره آخر بیشتر است، با آنکه فیس بوک جوایز چند ده هزار دلاری هم می‌دهد.

ما هیچ محدیدت، سنی،‌جنسی، قومی در مسابقات نداشتیم و میانگین سنی برنامه نویسان، ۲۲ سال بودو تنها محدودیتی که وجود داشت، شرکت کنندگان از اسراییل بود که حضورشان ممنوعیت داشت.

در پایان سمینار، سینا معصومی گفت: انشالا ۲۰ شرکت کننده برتر خارجی روز ۴شنبه وارد ایران می‌شوند و تا یکشنبه در کشورمان حضور خواهند داشت. یک نکته هم درباره همکاری‌ها با بیان بگویم، این مسابقات کاملا به صورت مستقل توسط شرکت خصوصی بیان برگزار می‌شود و هیچ اسپانسری تا الان با ما همکاری نکرده و ما هم علاقه‌مند بودیم تا مسابقات را تا زمانی که اسپانسر جدی وجود نداشته باشد، برای بیان حفظ کنیم.