انتخاب وبلاگ‌های برتر به روش صحیح و اصولی آن کار بسیار سختی است و حتی از داوری جشنواره فیلم فجر یا جایزه کتاب سال هم سخت‌تر است.

اما ما در بیان، انتخاب سالیانه وبلاگ‌های برتر را به ساده‌ترین روش آن یعنی روش ریاضی انجام می‌دهیم، چون نه قصد و نه فرصت ورود به بررسی محتوای وبلاگ‌ها را نداریم.

البته هرگاه برای اعلام یک فهرست، همه‌چیز به‌ناچار در اعداد و ارقام و اعشار خلاصه شوند، انتظارها از خروجی آن فهرست هم باید تعدیل شود. با تمام انتقاداتی که ممکن است به این شیوه ریاضیاتی وارد باشد، اما قطعاً داشتن چنین فهرستی بسیار بهتر از نداشتن آن است. کم نیستند وبلاگ‌های خواندنی و مفیدی که در این فهرست هستند که از همین‌جا به همه آن‌ها تبریک میگوییم و برای آن‌ها موفقیت روزافزون آرزومندیم. همچنین بسیارند وبلاگ‌های پربار و جالبی که در این فهرست قرار نگرفته‌اند و به قول ما ایرانی‌ها چیزی از ارزش‌های آن‌ها کم نشده است.


* معیارهای محاسبه امتیاز وبلاگ‌های برتر سال ٩٤:

‎۱) بروز رسانی مستمر

۲) تعداد رأی خوانندگان به مطالب (تعداد کل رأی‌ها و همچنین میانگین رأی هر مطلب)


۳) میزان مشارکت خوانندگان در ارسال نظر (تعداد کل نظرات و همین‌طور میانگین نظر هر مطلب) 


۴) مشارکت نویسنده (یا نویسندگان) در رأی‌دهی به مطالب سایر وبلاگ‌های بیان


۵) مشارکت نویسنده در ارسال نظر برای سایر وبلاگ‌ها (نظرهایی که عمومی و تأییدشده باشند)


۶) تعداد بازدیدکنندگان (تعداد بازدید کل وبلاگ و همین‌طور میانگین بازدیدهای هر مطلب)


۷) تعداد دنبال کنندگان وبلاگ



* چند نکته درباره فهرست امسال:

١) امتیاز سیصد وبلاگ برتر به هم نزدیک بود اما ناچار بودیم به عدد ١٠٠ پایبند باشیم.

٢) امتیاز ١١٦ وبلاگ اول نیز بسیار به هم نزدیک بود لذا مجبور شدیم به‌عنوان یک‌راه حل ١٤ وبلاگی که در سال گذشته نیز برگزیده‌شده بودند را حذف کنیم تا دروتخته به هم جفت شوند. البته به‌زودی دسترسی به وبلاگ‌های برتر سال‌های گذشته نیز آسان‌تر خواهد شد.

٣) ضرایب در نظر گرفته شده برای هر معیار، جهت پرهیز از ظهور وبلاگ‌های خاص‌منظوره، مطابق روال سال‌های گذشته امسال نیز اعلام نخواهد شد. طبیعتاً ممکن بود با تغییر ضرایب، برخی از وبلاگ‌هایی که در فهرست هستند جایشان را به وبلاگ‌های دیگر بدهند.

٤) در محاسبه امتیازات به‌گونه‌ای عمل شده است که وبلاگ نویسان تازه‌وارد نیز امکان رقابت با وبلاگ‌های باسابقه‌تر را داشته باشند.

به امید خدا در پایان سال جدید، سعی خواهیم کرد تا برای اولین بار با برگزاری یک جشنواره وبلاگ نویسی، داوری را به‌جای ربات‌ها به انسان‌ها بسپاریم. لذا از هم‌اکنون ایده‌ها و پیشنهاد‌های خود برای برگزاری هرچه بهتر چنین جشنواره‌ای و بخش‌ها و موضوعات و ابتکارات متناسب با جشنواره را از همین‌جا با ما در میان بگذارید.