وبلاگ رسمی شرکت بیان

در برنامه این هفته ثریا که به پیشرفت های علم و فناوری می پردازد، علی اصغر انصاری معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات ایران و از مدیران ارشد وزارت ارتباطات که مسئول مستقیم پروژه های ملی وزارت ارتباطات نیز هست مهمان حضوری و اصلی برنامه بود. در اواسط برنامه نیز با مدیرعامل شرکت بیان تماس گرفته شد تا به عنوان مهمان تلفنی در بحث شرکت کند.

چکیده مباحث مطرح شده:

  • قدیری: اگر تنها بخش کوچکی از ادعاهای مسئولین وزارت ارتباطات واقعیت می داشت، ایران امروز قطب آی تی جهان  شده بود!
  • انصاری: اصلا هیچ گاه قرار نبوده است که iran.ir به همه مردم ایمیل بدهد. این سرویس قرار است فقط برای مدیران باشد!
  • قدیری: پس چرا در آبان 90 به همه مردم پیامک زدید و گفتید بهiran.ir  بیایند و برای ایمیل ثبت نام کنند.
  • انصاری: ما امکانات فراوانی هم در حوزه نرم افزاری و هم زیر ساخت های سخت افزاری فراهم کرده ایم و آزمایشگاه های مجهزی هم داریم
  • قدیری: بیان اطلاعیه صادر کرده است که در آن به نواقص فنی سرویس های ایمیل موسوم به ملی اشاره کرده ایم.
  • قدیری: این رفتاری که سازمان فناوری اطلاعات در پیش گرفته و سعی می کند با هیاهو و تبلیغات این یک سال آخر عمر خود که عمر دولت است را سپری کند واقعا مایه تاسف است.
  • قدیری: علت عقب افتادگی شدید ما در آی تی فقط و فقط کاستی های مدیریتی و عدم شناخت و تسلط کافی مدیران این حوزه به ابعاد آن است.

افراد حاضر در استودیوی برنامه: مهندس مقصودی؛ مجری برنامه ثریا - مهندس انصاری؛ معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات.
مهمان تلفنی برنامه: علی قدیری مدیر عامل بیان. 

در ادامه مطلب می توانید متن کامل این گفتگوی زنده و چالشی و در انتهای آن حاشیه های برنامه به همراه ویدئوی بحث را مشاهده کنید:

***

مجری ثریا: الان یکی از شرکت هایی که نخبگانی هست و حدود 13 تا از بچه های المپیادی در اون شرکت فعالیت می کنند - شرکت بیان - مدیر عاملشون پشت خط هست که توی همین زمینه موتور سرچ بومی و ایمیل بومی هم فعالیت می کنند. میخوایم ببینیم که برای شرکت های خصوصی فضا چطوری هست. آیا با این سیاست ها و نحوه حمایت هایی که هست امیدی هست که ما خلاصه بتوانیم در آینده خیلی نزدیک برسیم به این قضیه یا نه؟ آقای مهندس قدیری سلام عرض می کنیم خدمت شما.

اگرچه در ضرورت راه اندازی سرویس های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران کننده و سوال برانگیز است.
بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه پذیری این سه سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام آور و بخشنامه های الزام آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.

آنچه می خوانید بررسی اجمالی سرویس های پست الکترونیک معرفی شده وزارت ارتباطات در وبسایت matma.ir است که ادعا شده است بومی و امن هستند. همانطور که مشاهده خواهید کرد متاسفانه میان ادعای مسئولین مربوطه با واقعیت تفاوت از زمین تا آسمان است.
 

1. سرویس پست الکترونیکی به آدرس mail.post.ir


Zimbra screenshot

  • رابط وب: RoundCube (ضمیمه ۱)
  • سرور وب: Apache/2.2.4 روی Ubuntu
  • رابط IMAP عمومی: ندارد
  • DNS معکوس: ندارد
  • دامنه و آدرس IP: ثبت شده به نام شرکت پست و یک فرد حقیقی
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: ندارد

2. سرویس پست الکترونیکی به آدرس mail.iran.ir


Zimbra screenshot

  • رابط وب: RoundCube (ضمیمه ۱)
  • سرور وب: Apache/2.2.3 روی CentOS
  • رابط IMAP: Courier
  • DNS معکوس: ندارد
  • خط پهنای باند: وزارت ارتباطات
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: ندارد

3. پست الکترونیکی های دیگر 

  • رابط وب: Zimbra (ضمیمه ۲)
  • توزیع پردازش و ذخیره سازی داده: تکنولوژی Zimbra (تقسیم ایستا و محدود کاربران روی سرور های مختلف)

تا پیش از این اطلاع رسانی درباره بیان و محصولات و خدمات آن در بخش های مختلف و به صورت مجزا صورت می گرفت. پس از راه اندازی این وبلاگ همانطور که شاهد بوده اید سعی شده است تا درکنار اطلاع رسانی های مستقل ، اطلاع رسانی عمومی به صورت متمرکز در این وبلاگ انجام شود.

به تدریج نیز مطالب قدیمی به اینجا منتقل خواهد شد و امیدواریم دسترسی کاربران به اخبار و رویدادهای بیان تسهیل گردد.


دو اتفاق جدید نیز در این وبلاگ رخ داده است:

1- از این پس اطلاع رسانی ها یک طرفه نخواهد بود و امکان رای دادن به مطالب و ثبت نظرات کاربران نیز فعال شده است.

2- برای اطلاع سریعتر از اخبار و رویدادهای جدید بیان می توانید عدد 1 را به سامانه 10002000 پیامک کنید تا به روز رسانی ها به شما اطلاع داده شود.

تعداد متخصصان درخواست کننده دعوت نامه عضویت در بیان از 50 هزار نفر گذشت.
در حال حاضر سرویس ها و خدمات بیان تنها از طریق دعوت نامه برای اشخاص حقیقی امکان پذیر است. با توجه به افزایش تعداد درخواست کنندگان به احتمال فراوان ثبت نام برای گرفتن درخواست انتظار از اول شهریور متوقف خواهد شد.
همه روزه به طور تصادفی تعدادی دعوت نامه میان متقاضیان توزیع می شود.
  • ۱۸
  • ۱
اگر به برنامه ها و خبرهایی که در تلویزیون از شرکت های ایرانی پخش می کند نگاه کرده باشید حتما دیده اید که به شدت از نام بردن از شرکت های ایرانی و نمایش برند و علامت تجاری آنها پرهیز می شود. صدا و سیما وقتی می خواهد به شرکت های ایرانی اشاره کند.عموما از چنین الگویی استفاده می کند: "در یک جایی، یک عده ای یک کاری کرده اند!" و رندانه هم زمان خود را پر می کند و هم رسالت خبری خود را ایفا می کند و هم از منتفع شدن شرکت های ایرانی جلوگیری می کند. این در حالی است که رسانه ملی مدعی است برای حمایت از تولید ملی گام برمی دارد.

چند وقت پیش تهیه کننده یکی از برنامه های زنده و مطرح تلویزیون در تماس با بیان اعلام کرد که برای ارائه الگو به جوانان و امید بخشی به مردم قصد دارد مستندی از فعالیت های بیان تهیه و در برنامه خود پخش کند.

وقتی مستند سازان این برنامه در بیان حاضر شدند اعلام کردند که مطابق با روال صدا و سیما مصاحبه ها را باید در مکانی انجام دهند که در پشت صحنه آن نام یا نشانی از بیان نباشد!

آنها استدلال می کردند که نمایش نام و لوگوی یک شرکت تبلیغ است و بخش بازرگانی مانع از پخش آن خواهد شد مگر اینکه هزینه آن پرداخت شود.
  • ۵
  • ۰

همانطور که مشاهده می کنید بخش جدیدی به وبلاگ رسمی شرکت بیان اضافه شده است. این بخش که فن بیان نام گرفته است در حقیقت مجله ای فنی خواهد بود که توسط کارشناسان بیان و با موضوع فناوری اطلاعات و اینترنت به روز خواهد شد.