در برنامه این هفته ثریا که به پیشرفت های علم و فناوری می پردازد، علی اصغر انصاری معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات ایران و از مدیران ارشد وزارت ارتباطات که مسئول مستقیم پروژه های ملی وزارت ارتباطات نیز هست مهمان حضوری و اصلی برنامه بود. در اواسط برنامه نیز با مدیرعامل شرکت بیان تماس گرفته شد تا به عنوان مهمان تلفنی در بحث شرکت کند.

چکیده مباحث مطرح شده:

  • قدیری: اگر تنها بخش کوچکی از ادعاهای مسئولین وزارت ارتباطات واقعیت می داشت، ایران امروز قطب آی تی جهان  شده بود!
  • انصاری: اصلا هیچ گاه قرار نبوده است که iran.ir به همه مردم ایمیل بدهد. این سرویس قرار است فقط برای مدیران باشد!
  • قدیری: پس چرا در آبان 90 به همه مردم پیامک زدید و گفتید بهiran.ir  بیایند و برای ایمیل ثبت نام کنند.
  • انصاری: ما امکانات فراوانی هم در حوزه نرم افزاری و هم زیر ساخت های سخت افزاری فراهم کرده ایم و آزمایشگاه های مجهزی هم داریم
  • قدیری: بیان اطلاعیه صادر کرده است که در آن به نواقص فنی سرویس های ایمیل موسوم به ملی اشاره کرده ایم.
  • قدیری: این رفتاری که سازمان فناوری اطلاعات در پیش گرفته و سعی می کند با هیاهو و تبلیغات این یک سال آخر عمر خود که عمر دولت است را سپری کند واقعا مایه تاسف است.
  • قدیری: علت عقب افتادگی شدید ما در آی تی فقط و فقط کاستی های مدیریتی و عدم شناخت و تسلط کافی مدیران این حوزه به ابعاد آن است.

افراد حاضر در استودیوی برنامه: مهندس مقصودی؛ مجری برنامه ثریا - مهندس انصاری؛ معاون توسعه سازمان فناوری اطلاعات.
مهمان تلفنی برنامه: علی قدیری مدیر عامل بیان. 

در ادامه مطلب می توانید متن کامل این گفتگوی زنده و چالشی و در انتهای آن حاشیه های برنامه به همراه ویدئوی بحث را مشاهده کنید:

***

مجری ثریا: الان یکی از شرکت هایی که نخبگانی هست و حدود 13 تا از بچه های المپیادی در اون شرکت فعالیت می کنند - شرکت بیان - مدیر عاملشون پشت خط هست که توی همین زمینه موتور سرچ بومی و ایمیل بومی هم فعالیت می کنند. میخوایم ببینیم که برای شرکت های خصوصی فضا چطوری هست. آیا با این سیاست ها و نحوه حمایت هایی که هست امیدی هست که ما خلاصه بتوانیم در آینده خیلی نزدیک برسیم به این قضیه یا نه؟ آقای مهندس قدیری سلام عرض می کنیم خدمت شما.

علی قدیری: سلام علیکم. من هم خدمت شما و بینندگان عزیز و همچنین مهمان محترم برنامه سلام عرض می کنم. امیدوارم مباحثی که در این گفتگو مطرح میشه ان شا الله برای کشور مفید واقع بشود.


مجری ثریا: شب شما بخیر. آقای مهندس شما یک شرکتی دارید که فکر می کنم حدود 35 تا پرسنل و نیروی فنی دارید که 13 نفر آنها از بچه های برتر المپیادی هستند. میدانم که دارید در همین حوزه بحث موتور سرچ و ایمیل بومی هم کار می کنید و کارهایی هم دارید که در آینده میخواهید اطلاع رسانیشو انجام بدید. بفرمایید که با این شیوه ای که الان ما داریم و این نحوه ی سیاست گذاری امیدی هست که در آینده نزدیک ما شرکت های متعددی مثل شما داشته باشیم که ایمیل بومی ارائه بدن با امنیت و کیفیت قابل رقابت با گوگل و حالا یاهو و سرویس های خارجی؟

علی قدیری: به نام خدا. من قبل از شروع درخواستی از جناب آقای انصاری داشته باشم. امیدوارم که ایشون به عنوان یک کارشناس منصف احیانا به خاطر ملاحظات سازمانی از اشتباهاتی که بوجود آوردند دفاع نکنند و بشود بحث شفاف و خوبی داشته باشیم. یک نکته دیگر را هم بگم چون ممکن است یادم برود، می خواستم از صدا و سیما هم تشکر کنم که زمینه این نقد شفاف رو فراهم کرد و امیدوارم که بخاطر مباحثی که مطرح میشود آقای انصاری احیانا دلگیر نشوند و بدانند که مباحث از سر دلسوزی مطرح میشوند.
راجع به سوال شما و حمایت هایی که آقای انصاری گفتند اجازه بدید چند تا نکته رو مقدمتا اشاره بکنم:


مجری ثریا: اگر خیلی خلاصه بفرمایید ممنون می شم


علی قدیری: چشم. نکته اول اینکه خدا رو شکر بیان تا به امروز محتاج کمک های دولتی نبوده و امیدواریم که از این به بعد هم محتاج این کمک ها نشود. نکته دوم این هست که در اینکه شرکت های متعددی و استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارند که اگر بهشون میدان داده بشود و از آنها حمایت شود میتوانند پا بگیرند و به کشور خدمت رسانی بکنند، در این هم تردیدی وجود ندارد. نکته سوم این هست که باز در این هم که وظیفه قطعی و ذاتی دولت شناسایی اینگونه مجموعه ها و حمایت از آنهاست در این هم تردیدی وجود ندارد. نکته آخر که مایه تاسف هست این است که تجربه این سالها نشان داده که هیچوقت وقتی اسم حمایت شنیده میشود، حمایت ها به شرکت هایی و مجموعه هایی که به آن نیاز دارند و میتوانند با آن حمایت ها کار بکنند نمی رسد. یعنی عملاً افتخار حمایت کردن از شرکت ها برای مسئولین دولتی ثبت می شود ولی عمدتا نصیب افراد سودجویی میشود که بدون دانش فنی می آیند و محصولات ضعیفی را ارائه می کنند و در عمل چیزی جز لطمه به اعتماد عمومی کاربرها شکل نمی گیره. باز تاکید می کنم که شکر خدا بیان تا امروز محتاج این کمک ها نبوده و ان شا الله از این به بعد هم نخواهد بود و روی پای خود خواهد ایستاد.
در مورد وضعیت ایمیل و موتورهای جستجو متاسفانه باید بگم که اگر تنها بخش کوچکی از ادعاهای مسئولین وزارت ارتباطات واقعیت می داشت ایران امروز قطب آی تی دنیا شده بود ولی چیزی که ما می بینیم صرفا شعارزدگی و بی عملی مسئولین است. ببینید...


( در این لحظه ناگهان تماس تلفنی قطع می شود )


مجری ثریا: بله. آقای مهندس انصاری تلفن قطع شد ولی از طلیعه بحث مشخص بود که صحبت ها خیلی آتشین و انتقادی است ...
(مهندس انصاری بدون درنظر گرفتن انتقادات مطرح شده سعی می کند با طرح مباحث مربوط به دیتاسنتر ملی از پاسخگویی طفره برود. پس از حدود 10 دقیقه مجددا تماس تلفنی برقرار می شود.)


مجری ثریا: ببخشید میان کلام شما آقای انصاری!  ظاهرا مجددا ارتباط تلفنی ما برقرار شده است. آقای قدیری اگر خیلی خلاصه بفرمایید ممنون می شیم. سلام مجدد


علی قدیری: سلام مجدد! آقای انصاری لطف کردند و با سعه صدر بالا صحبتهای ما رو شنیدند. از دوستانشون در شرکت مخابرات هم ان شا الله بخواهند که مشکل دیگری ایجاد نشود و بشود به ادامه بحث پرداخت!


مجری ثریا: (با خنده) این نگاه خیلی بدبینانه نیست؟ چون خیلی وقتها خط قطع میشه این به چیز دیگه ای بر می گرده ...


علی قدیری: بله صرفا یک شوخی بود و اتفاقی است که شاید بیفتد و در حد یک مزاح بود.
خوب، آقای انصاری در 16 شهریور 1390  اعلام کردند که - ببینید من دارم از رو می خونم - عین عبارت است "سرویس پست الکترونیک iran.ir بدون هیچ گونه محدودیتی به هر تعداد تقاضا برای دریافت سرویس پست الکترونیکی پاسخ خواهد داد" این مصاحبه در 16 شهریور بوده است.
در همین چند روز گذشته هم یعنی در 27 خرداد 91 باز فرموده اند که "سرویس پست الکترونیک iran.ir تا مرز 3 میلیون مشترک توانایی سرویس دهی دارد" !
من سوالی از آقای انصاری داشتم، می خواستم ببینم که این ادعا صحت دارد یا خیر؟


مهندس انصاری: بله صحت دارد!


علی قدیری: خوب ببینید، iran.ir از نرم افزار رایگان roundcube استفاده میکند که یک webmail مشهور و رایگان و open source هست، ما طی تماسی که قبلا با خود سازندگان این نرم افزار داشتیم می گفتند که  بعید می دانیم و تا حالا نشده که بالای مثلا 500 هزار نفر استفاده بشود و بعید می دانیم که به این تعداد هم حتی بتواند پاسخگو باشد، حالا شما چطور به این نتیجه رسیده اید که این نرم افزار می تواند تا 3 میلیون مشترک رو جواب بدهد؟!


مهندس انصاری: پاسخ رو بدم آقای مقصودی؟


مجری ثریا: حالا بحث خیلی سنگین هم نمی خواهیم بشود. حالا حتما شما تدابیری اندیشیدید.

مهندس انصاری: من عرض می کنم خدمت شما. ما خدمت آقای قدیری زیاد جلسه داشتیم با اخلاق همدیگر هم آشنا هستیم و از این کلکل های فنی هم زیاد می کنیم غریبه نیستیم با این بحث ها. ما هم یادمون رفت خدمتشون سلام عرض کنیم. خدمتتون عرض شود که ببینید همینطور که می دونید ما برای میزان تقاضای خودمون سرمایه گذاری می کنیم نه اینکه شما الان فرض بفرمایید که امکاناتی که الان داریم تجهیز کردیم برای این میزان تقاضا الان آمادگی داریم. ولی امکاناتی که فراهم کردیم و زیرساختی که الان داریم به تدریج به عنوان یک اپراتور دولتی هر میزان تقاضایی که به سمت ما بیاد این امکانات رو هم به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری توسعه می دیم، خودشون هم می دونند که ما توی مجموعه خودمون هم بخش توسعه نرم افزاری داریم هم مراکز داده ای داریم که در واقع این کار رو می کنیم. منتهی من هم خدمت بینندگان و هم خدمت آقای قدیری عرض بکنم که اصلاً ما بنا نداریم که درگاه ایران رو به صورت عمومی در واقع خدماتش رو منتشر بکنیم ...


مجری ثریا: پس ای کاش آقای مهندس، اینجوری تبلیغ نمی شد برای این سرویس


مهندس انصاری: نخیر ببینید ...


علی قدیری: پس چرا در آبان سال 90 به تمام کاربرهای ایرانی اس ام اس زدید و از آنها دعوت کردید بیایند در  این درگاه برای ایمیل ثبت نام کنند؟!


مهندس انصاری: خیلی خوب ...


علی قدیری: بعد آقای انصاری چرا 3 میلیون؟ شما که تواناییش را دارید چرا 4 میلیون نه؟! چرا 5 میلیون نه؟! ببینید من واقعا خواهش می کنم از شما آقای انصاری، بالاخره شما همانطور که گفتید ما قبلاً با هم جلسه داشتیم دیدار داشتیم می دانید که من به شما به عنوان یک شخص حقیقی علاقه مند هستم و انسان بزرگواری هستید، ولی واقعاً به عنوان یک مسئول دولتی به شدت از شما گله مند هستم واقعا این رفتاری که سازمان فناوری اطلاعات در پیش گرفته و سعی میکند با هیاهو و تبلیغات این یک سال آخر عمر خود که عمر دولت هست را به این بگذراند واقعا مایه تاسف هست.


مجری ثریا: آقای قدیری حالا اجازه بدید چون ما برناممون یک برنامه علم و فناوری هست نمی خوایم وارد این تیپ تعابیری بشیم که امکان داره ازش برداشت دیگه ای بشه چون شما هم نیتتون این نیست. من می خوام یه سوال نهایی از شما بکنم بعد ما حالا در خدمت آقای مهندس انصاری هستیم. شما به عنوان شرکتی که در حوزه فناوری اطلاعات دارید فعالیت می کنید و مجموعه نخبگانی هستید سوالم این هست که ما آیا به لحاظ توانمندی فناوری این توانمندی رو داریم که موتور جستجوی بومی با زبان فارسی با توجه به مزیت هایی که زبان فارسی برای ما داره و می تونیم خیلی بهتر از شاید گوگل توی مثلاً نوآوری هایی که توی این حوزه داریم می تونیم مثلا ماشین ترجمه یا بحث های مکان محوری که ما اطلاعات بهتری از خود گوگل که در آمریکا هست اصلش داشته باشیم می تونیم سرویسی مساوی با اون یا حتی بهتر از اون با نوآوری های بیشتر داشته باشیم به لحاظ فنی و فناوری و توانمندی دانشجو ها و نخبگانی که توی این حوزه داریم. سوال من این هست فقط !
فرض بکنیم که سیاست گذاری درست بشه با توجه به اینکه حالا شواری عالی مجازی هم رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند نشون میده که عزم حاکمیت جدی هست که این ناهماهنگی ها و احیاناً کم کاری هایی که شده رو اصلاح بکنیم و بتونیم یک تحولی توی این حوزه داشته باشیم. فرض بکنید که ان شا الله با امید به اینکه این شورا بتونه کار رو دست بگیره و هماهنگ بکنه سازمان های مختلف رو این تحول رخ بده. با فرض این تحول در حوزه سیاست گذاری و مدیریت می خواهم ببینم توانمندی فناوری ما هست یا نه؟

علی قدیری: یه مقدمه خیلی کوتاه بگم. ما امروز یک بیانیه ای صادر کردیم و در اون به نقاط ضعف فنی سرویس های ایمیلی که موسوم به ملی هستند و معرفی شدند اشاره کردیم و در اون بیانیه ابراز امیدواری کردیم که همانطور که شما فرمودید با تدبیر رهبر حکیم انقلاب شورای فضای مجازی تشکیل شد و واقعا تنها نقطه امید متخصص ها و جوان های دلسوز فعلا همین شوراست که امیدواریم هر چه زودتر این شورا بتواند مقدمات کار خود را به اتمام برساند و عملا بیاید و جلوی تداوم اشتباهات را بگیرد.
در مورد سوال شما بله از نظر توانمندی فنی جوانان ایرانی، قطعاً این امر شدنیست. همانطور که شما خودتون در ابتدای برنامه گفتید ما در حوزه فناوری هسته ای جزو 10 کشور اول دنیا شدیم، در فناوری موشکی همینطور، در فناوری سلول های بنیادی همینطور، در فناوری نانوتکنولوژی همینطور، فکر می کنید علت چیست؟ این درحالیست که در حوزه آی تی درصد بیشتری از نخبگان ما وارد رشته های مربوط به کامپیوتر، رایانه و برنامه نویسی می شوند!
علت، جز ضعف مدیریتی در فناوری اطلاعات کشور نیست. یعنی با یک دو دو تا چهار تای ساده به این نتیجه می رسیم که علت عقب افتادگی شدید ما در این حوزه فقط و فقط کاستی های مدیریتی و عدم شناخت و تسلط کافی مدیران این حوزه به ابعاد این حوزه و عدم شناخت توانمندی های داخلی کشور هست.


مجری ثریا: ممنون متشکر آقای قدیری. شب شما به خیر.


علی قدیری: ممنون خدا نگهدار.

 

حاشیه های برنامه ثریا :

  • برنامه با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد و یک ساعت هم زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.
  • در ابتدای برنامه مجری از اینکه برنامه با تاخیر پخش شد گلایه کرد اما پس از چند دقیقه از مسئولان شبکه یک بابت اینکه زمینه پخش این برنامه را فراهم کرده اند تقدیر و تشکر کرد.
  • برخلاف ادعاهایی که تا کنون اعلام شده بود آقای انصاری رسما در این برنامه به صراحت اعلام کرد که سرویس چاپار خصوصی نیست و یک سرویس دولتی است!
  • با وجود اینکه تماس تلفنی با مهمان تلفنی برنامه از طریق خط ثابت برقرار شده بود، قطع شدن تماس تلفنی در نوع خود بی نظیر بود به خصوص اینکه پس از قطع  شدن خط این پیام پخش شد که شما به صندوق پست صوتی منتقل شده اید.
  • اگرچه مسئولان برنامه ثریا تمایل داشتند که مدیرعامل بیان به صورت حضوری در برنامه حضور یابد اما وی ترجیح داد به گفتگوی تلفنی اکتفا کند.
  • مهندس انصاری عملا به کلی گویی اکتفا نمود و به هیچ یک از انتقادات مطرح شده پاسخ قانع کننده ای داده نشد.

مشاهده قسمت اول گفتگو
سایز: 10.8 مگابایت

مشاهده قسمت دوم گفتگو
سایز: 16 مگابایت