فارس: فینال مسابقه برنامه‌نویسی «بیان»/ برترین برنامه‌نویسان جهان در راه ایران

خبرگزاری فارس: فینال مسابقه برنامه‌نویسی بیان با حضور 55 شرکت کننده ایرانی و 10 شرکت کننده خارجی از برترین‌‌‌های برنامه‌نویسی دنیا شنبه 28 بهمن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس امروز در شرکت دانش بنیان «بیان» نشستی با حضور خبرنگاران در خصوص برگزاری فینال مسابقه برنامه‌نویسی بیان در روز 28 بهمن‌ماه برگزار شد.

بیان شرکتی است دانش بنیان که از همکاری گروهی از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف شکل گرفته و این گروه در زمینه‌های مختلف کامپیوتری و فناوری اطلاعات دست به طراحی و تولید داخلی زده‌اند.

در نشست امروز مصطفی رکوعی دبیر برگزاری مسابقه برنامه‌نویسی بیان در توضیح این مسابقه گفت: نخستن دوره از این مسابقه در سال 90 به صورت داخلی و حضور 2 هزار شرکت‌کننده ایرانی برگزار شد که 750 شرکت‌کننده به مسابقه راه پیدا کردند. مانند امسال دور نخست مسابقه نیز دارای دو بخش دانش‌آموزی و آزاد (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان) بود که فینال به صورت حضوری بین 55 نفر برگزار شد. مسابقه در سطح داخلی و با کیفیت برگزار شد و 2 برنده مسابقه، امسال با تیم دانشگاه شریف به مسابقات ACM اعزام شدند و یکی از برنده‌ها هم امسال در المپیاد جهانی کامپیوتر نقره گرفت.

رکوعی در خصوص دلیل برگزاری این مسابقه از سوی یک شرکت خصوصی دانش بنیان می‌گوید: مسابقات برنامه‌نویسی در ایران و خارج ایران زیاد برگزار می‌شود و مهم‌ترین آنها هم مسابقه جهانی ACM است. مسابقات برنامه‌نویسی که توسط گوگل و فیس‌بوک برگزار می‌شوند هم معتبر هستند. اما احساس کردیم که در ایران نیز مانند سایر کشورها نیاز به برگزاری مسابقاتی مستقل و خارج از چارچوب دانشگاهی است زیرا اغلب مسابقه‌ها در دانشگاه‌ها و از بین دانشجویان یا دانش‌آموزان برگزار می‌شود و مجالی برای حضور برنامه‌نویسانی که ماهرند اما تحصیلات آکادمیک ندارند وجود ندارد. حتی بسیاری از مسابقات که در ایران حتی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود به دلایل متعددی به واقع بین‌المللی نیستند.

وی ادامه داد: از این امسال و در دومین تجربه برگزاری مسابقه برنامه‌نویسی بیان تصمیم به برگزاری مسابقه با مخاطبان خارجی گرفتیم. در زمینه مسابقات و المپیادهای کامپیوتر و برنامه‌نویسی دو سایت مرجع و معروف در جهان وجود دارد. سایت‌های CodeForces و TopCoder که از بین این دو مرجع، کدفورسز اجتماعی‌تر است. برای جذب مخاطب خارجی در مسابقه تصمیم به مذاکره با CodeForces گرفتیم که 3 هزار شرکت‌کننده خارجی در مرحله حذفی خارجی شرکت کردند.

رکوعی می‌گوید: در مجموع 55 نفر از شرکت‌کنندگان ایرانی و 20 نفر از شرکت‌کنندگان خارجی به مرحله فینال راه‌یافته‌اند و 10 نفرشان برای حضور در فینال به ایران می‌آیند.

به گفته رکوعی 10 نفر شرکت‌کننده خارجی که به ایران می‌آیند از بهترین‌های برنامه‌نویسی در دنیا هستند و 4 نفر آنها در 10 رده نخست رده‌بندی برنامه‌نویس‌ها قرار دارند. قرار است 2 نفر از چین، 2 نفر از تایوان، یک نفر از ژاپن، 3 نفر از روسیه، یک نفر از بلغارستان و یک نفر از لهستان به فینال مسابقه در ایران بیایند.

مهران خلدی سرگروه تیم طراح سوال‌های مسابقه که خود نیز برنده 2 مدال نقره المپیاد جهانی کامپیوتر است، در خصوص چرایی این ترکیب می‌گوید: معمولا در المپیادها ترکیب کشورها همین‌طور است و کشورهای چین و روسیه بهترین درخشش را در مسابقات الگوریتم دارند. چین با 4 نفر 4 مدال طلا می‌گیرد و برمی‌گردد.  آن هم در حالی که طبق یک قانون در چین به علت زیاد بودن افراد در این کشور، یک نفر نمی‌تواند دوبار در المپیاد شرکت کند، صرف نظر از اینکه چه نتیجه‌ای کسب کند.

به گفته خلدی، کشور هند تا چند سال پیش در زمینه المپیادهای کامپیوتر حرفی برای گفتن نداشت؛ اما ظرف چند سال گذشته به صورت مداوم اقدام به برگزاری مسابقات متعدد کرد؛ حتی سال‌های اول در مسابقاتی که برگزار می‌کرد رتبه‌ نمی‌آورد. اما ظرف چند سال گذشته علاوه بر اینکه سطح هند در رده‌بندی‌های مسابقات برنامه‌نویسی رشد کرده و مسابقات‌شان معتبر شده تاجایی که امسال گوگل اسپانسر مسابقه برنامه‌نویسی هند شد.