خبرگزاری دانا: فینال مسابقه بین المللی برنامه نویسی «بیان» شنبه برگزار می شود

فینال مسابقه بین المللی برنامه نویسی به صورت حضوری و به میزبانی ایران روز شنبه، بیست و هشتم بهمن ماه با حضور 10 فینالیست خارجی و 50 فینالیست ایرانی در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانا (دانا خبر) و به نقل از ایسنا، قدیری مسوول برگزاری مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان با بیان اینکه 60 برنامه نویس ایرانی و خارجی به مرحله نهایی مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان راه ‌یافته اند، گفت: راه یافتگان خارجی به فینال مسابقات که به استناد رده بندی جهانی کد فرسز جزو بهترین برنامه نویسان حال حاضر در سطح جهانی هستند، جمعه وارد ایران خواهند شد و پس از یک روز استراحت به رقابت با برنامه نویسان ایرانی راه یافته به مرحله نهایی خواهند پرداخت.

به گفته وی مهارت، خلاقیت، سرعت و دقت مهمترین مواردی است که در این مسابقه انفرادی سنجیده می شود.

قدیری تصریح کرد: در مراحل مقدماتی مسابقه برنامه نویسی بیان که در آبان ماه به صورت آن‌لاین برگزار شده بود، سه هزار و 182 برنامه نویس از 54 کشور جهان و هزار و 728 برنامه نویس از ایران شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف بیشترین سهم را از برگزیدگان ایرانی مرحله مقدماتی به خود اختصاص داده بود، خاطرنشان کرد: در سوابق بسیاری از راه یافتگان داخلی و خارجی به فینال مسابقه، افتخارات متعددی در مسابقات و المپیادهای جهانی کامپیوتر سال های اخیر به چشم می خورد.

به گفته قدیری مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان ساعت 10 صبح شنبه بیست و هفتم بهمن ماه در هتل آزادی آغاز خواهد شد و شرکت کنندگان سه ساعت برای پاسخ گویی به سوالات فرصت خواهند داشت.

وی افزود: در پایان این رویداد علمی، آیین تقدیر از برگزیدگان با حضور جمعی از اساتید، دانشگاهیان وفعالان حوزه فناوری اطلاعات عصر شنبه بیست و هقتم بهمن ماه در هتل آزادی برگزار خواهد شد.

بنابه این گزارش در مرحله اول که به صورت آنلاین آبان ماه برگزار شد، در میان برنامه نویسان خارجی بیشترین امتیاز به ماکاتو سوجیما (Makoto Soejima) از ژاپن و انادی کورتکویچ (Gennady Korotkevich) از بلاروس تعلق گرفت. سوجیما یکی از پرافتخار ترین برنامه نویسان ژاپنی و انادی دارنده شش مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر و نفر اول رنکینگ جهانی «تاپ کدر» و «کدفرسز» است.

سید حامد ولی زاده و سعید ایلچی نیز در میان برنامه نویسان ایرانی بیشترین امتیاز را کسب کردند که هردو نفر دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر هستند.

شرکت کنندگان ایرانی در مسابقه آنلاین از دانشجویان و دانش آموزان 31 استان مختلف کشور بودند که در میان دانشگاه ها، بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، تهران، شهید بهشتی و علم و صنعت بودند.

همچنین از 54 کشوری که برنامه نویسان آنها در مسابقه بیان شرکت کرده اند، 24 کشور آسیایی، 21 کشور اروپایی، شش کشور از قاره آمریکا، دو کشور از آفریقا و یک کشور از اقیانوسیه هستند.

انتخاب زبان برنامه نویسی در این مسابقه انفرادی آزاد بود و سوال های علمی این مسابقات توسط برنامه نویسان شرکت بیان که خود از برگزیدگان مسابقات جهانی برنامه نویسی و مدال آوران المپیاد جهانی کامپیوتر و ریاضی هستند طراحی شده بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت رسمی مسابقه به نشانی contest.bayan.ir مراجعه کنید.