تابناک: با حضور ده برنامه‌نویس برتر جهان؛ آغاز رقابت یکی از بزرگترین مسابقات برنامه‌نویسی جهان

در حالی که همزمان با اجرای این دوره از مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی در ایران، مسابقه مشابهی از سوی شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال برگزاری است و به رغم تحریم‌های جهانی علیه ایران، دهشرکت‌کننده بر‌تر برنامه‌نویسی جهان، رهسپار ایران شده‌ و در این رقابت شرکت کرده‌اند.

رقابت بین‌المللی نهایی میان برترین‌های جهان در حوزه برنامه‌نویسی، امروز شنبه با حضور شصت برنامه‌نویس ایرانی و خارجی از هشت کشور جهان آغاز به کار کرد.

به گزارش «تابناک»، امروز شنبه، مرحله فینال نخستین مسابقات جهانی برنامه‌نویسی در دو نوبت صبح و بعدازظهر به مدت پنج ساعت میان شصت برنامه‌نویس راه یافته به مرحله فینال شامل ده برنامه‌نویس صاحب‌نام خارجی و پنجاه برنامه‌نویس نخبه ایرانی در تهران حال برگزاری است.

بنا بر این گزارش، علی قدیری، مدیر «مسابقات برنامه‌نویسی بیان» در این مراسم گفت: امروز مرحله فینال نخستین دوره مسابقات جهانی برنامه نویسی پس از گذراندن دو مرحله حذفی و انتخابی از میان ۳۱۰۰ شرکت کننده خارجی از ۵۴ کشور جهان و ۱۷۰۰ شرکت کننده ایرانی آغاز شده است و در پایان، سه برنامه نویس از میان شصت برنامه نویس راه یافته به مرحله فینال، برگزیدگان نهایی این مسابقات معرفی خواهند شد.

از ۵۴ کشوری که برنامه نویسان آن‌ها در مسابقه بیان شرکت کرده‌اند، ۲۴ کشور آسیایی، ۲۱ کشور اروپایی، شش کشور از قاره آمریکا، دو کشور از آفریقا و یک کشور از اقیانوسیه هستند. این در حالی است که انتخاب زبان برنامه نویسی در این مسابقه انفرادی آزاد بود و پرسش‌های علمی این مسابقات توسط برنامه نویسان شرکت بیان ـ که خود از برگزیدگان مسابقات جهانی برنامه نویسی و مدال آوران المپیاد جهانی کامپیو‌تر و ریاضی هستند ـ طراحی شده بود.

وی با تأکید بر سطح علمی بالای ایرانیان در عرصه کامپیوتر و برنامه‌نویسی تصریح کرد: در این راستا، طراح پرسش‌‌های این مسابقه بین‌المللی نیز نخبگان برنامه‌نویسی ایرانی هستند.

قدیری با بیان این که در این مسابقات تمام زبان‌های برنامه نویسی جهان به کار گرفته شده است، گفت: فینال این مسابقات میان مدال‌آوران و سهمیه‌داران بین‌المللی برنامه‌نویسی و کامپیوتر در دو رده سنی دانش‌آموزی و دانشجویی در حال برگزاری است.

وی گفت: در این مسابقات سرعت، دقت، مهارت و خلاقیت برنامه‌نویسان سنجیده می‌شود و برگزاری این مسابقات در الگوی جهانی، قدرت علمی ایرانیان را به رخ می‌کشد؛ افزون بر این که زمینه‌ای فراهم خواهد آورد تا برنامه‌نویسان ایرانی با رقبای خود در سطح جهانی، به رقابت پرداخته و توانایی علمی خود را در زمینه برنامه‌نویسی محک زنند.

در مرحله نخست که به صورت آنلاین آبان ماه برگزار شد، در میان برنامه‌نویسان خارجی، بیشترین امتیاز به ماکاتو سوجیما (Makoto Soejima) از ژاپن و انادی کورتکویچ (Gennady Korotkevich) از بلاروس تعلق گرفت. سوجیما یکی از پرافتخار‌ترین برنامه‌نویسان ژاپنی و انادی دارنده شش مدال طلای المپیاد جهانی کامپیو‌تر و نفر اول رنکینگ جهانی «تاپ کدر» و «کدفرسز» است.

گفتنی است، «مسابقه برنامه‌نویسی بیان» از جمله مسابقات معتبر جهانی در زمینه برنامه‌نویسی است که نخستین دوره بین‌المللی آن با حضور شرکت‌کنندگانی از روسیه، چین، بلاروس، ژاپن، لهستان، کره جنوبی و سوئیس و ایران در حال برگزاری است.

این در حالی است که همزمان با اجرای این دوره از مسابقات جهانی برنامه‌نویسی در ایران، مسابقه مشابهی از سوی شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال برگزاری است و به رغم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ده شرکت‌کننده بر‌تر برنامه‌نویسی جهان، رهسپار ایران شده‌ و در این رقابت شرکت کرده‌اند.