پایگاه خبری انتخاب: هشدار درباره‌ امنیت‌ ایمیل‌های‌ موسوم‌ به 'ملی': مردم را مجبور به استفاده نکنید

جمعی از متخصصان و نخبگان دانشگاهی حوزه فناوری اطلاعات کشور در اطلاعیه‌ای درباره امنیت سرویس‌های ایمیل موسوم به "ملی" هشدار دادند.

به گزارش جهان؛ این متخصصان و نخبگان دانشگاهی با اشاره به سوراخ های متعدد امنیتی ایمیل موسوم به "ملی"، تاکید کرده اند، "یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت."
 
متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:
 
اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از 3 سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می‌توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.
 
بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس‌های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه‌پذیری این 3 سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام‌آور و بخشنامه‌های الزام‌آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.
 
یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.
 
«گروه بیان» از سیاستگذاران حوزه فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی کشور می‌خواهد اجازه ندهند اقدامات شتابزده و تصمیمات عجولانه، بیش از این به اعتبار متخصصان عرصه فناوری اطلاعات کشور لطمه وارد کند و با اجبار مردم به استفاده از این سرویس‌ها، حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد.
 
در پایان ضمن قدردانی از حسن‌ظن مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکر بابت ابراز تمایل آنها برای مشارکت و همکاری در 2 پروژه موتور جستجوی و ایمیل گروه بیان ضمن تاکید دوباره بر عدم تمایل به این همکاری، امیدواریم هرچه سریعتر امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد و متنوع پست الکترونیک امن و کارآمد داخلی برای عموم مردم فراهم و شرایطی مهیا شود تا کاربران فضای مجازی با میل و رغبت خود، ایمیل‌های ایرانی را انتخاب کنند.
 
همچنین در صورت لزوم، مشروح دلایل عدم تمایل به ارائه موتور جستجو و سامانه پست الکترونیک «هد» به سازمان فناوری اطلاعات، در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید. والسلام
 
لازم به ذکر است این جمع از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات، بخشی از مستندات و ایرادات سرویس‌های ایمیل معرفی شده به عنوان ایمیل ملی را نیز از طریق آدرس اینترنتی خود به نشانی bayan.blog.ir منتشر کرده‌اند.