دنیای اقتصاد: ثبت‌نام مسابقات برنامه‌نویسی بیان

 

 

نیمه شب دوشنبه سوم شهریور سایت سومین دوره مسابقه برنامه‌نویسی بیان رسما رونمایی و ثبت‌نام مسابقات آن آغاز شد. مسابقات امسال در پنج مرحله برگزار خواهد شد که ۲ مرحله اول آن اختیاری است.

مسابقه برنامه‌نویسی بیان یک رویداد سالانه است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. انتخاب و استفاده از زبان برنامه‌نویسی در این مسابقه آزاد بوده و همچنین شرکت در این مسابقه به صورت انفرادی است. 
این مسابقه به دو بخش دانش‌آموزی و آزاد تقسیم می‌شود و اولین دوره آن در پاییز سال ۱۳۹۰ برگزار شد. در دوره قبلی مسابقه برنامه‌نویسی بیان (دومین دوره)، ۱۷۲۸ شرکت‌کننده ایرانی و ۳۱۸۲ شرکت‌کننده از ۵۴ کشور جهان در رقابتی پرنشاط و سخت در سه مرحله با هم به رقابت پرداختند و توانایی خود در شناخت مساله، طراحی راه‌حل و پیاده‌سازی کامل و دقیق آن با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را به نمایش گذاشتند. در نهایت ۶۰ نفر از برنامه‌نویسان نخبه ایرانی و بین‌المللی موفق شدند به مرحله‌ نهایی راه 
پیدا کنند. 
از ویژگی‌های شاخص این رویداد علمی، استقبال قابل توجه شرکت‌کنندگان خارجی از این مسابقه است که بسیاری از آنان نیز برگزیدگان المپیادهای جهانی و مسابقات بین‌المللی هستند. 
در دوره قبلی از میان برنامه‌نویسان خارجی بیشترین امتیاز در مرحله آنلاین به ماکاتو سوجیما (Makoto Soejima) از ژاپن و گنادی کورتکویچ (Gennady Korotkevich) از بلاروس تعلق گرفت، ماکاتو یکی از پرافتخارترین برنامه‌نویسان ژاپنی وگنادی دارنده ۶ مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر و نفر اول رنکینگ جهانی «تاپ کدر» و «کدفرسز» است. سید حامد ولی‌زاده و سعید ایلچی نیز در میان برنامه‌نویسان ایرانی بیشترین امتیاز را کسب کردند که هر دو نفر دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر هستند.
 شرکت‌کنندگان ایرانی این مسابقه از دانشجویان ۳۴۳ دانشگاه و دانش‌آموزان ۱۷۸ مدرسه از ۳۱ استان کشور بودند که در میان دانشگاه‌ها، بیشترین شرکت‌کنندگان به ترتیب از دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، شهید بهشتی و علم و صنعت بودند.