زومیت: حضور 10 هزار برنامه‌نویس از سراسر دنیا در مسابقه‌ای ایرانی

شب گذشته مرحله اول از سومین دوره مسابقه برنامه‌نویسی بیان برگزار شد. در همین رابطه امروز صبح شرکت بیان در ساختمان خود، نشست خبری را با حضور رسانه‌ها برگزار کرد که گزارش ان را در ادامه خواهید خواند.

این نشست خبری با کمی تاخیر، با حضور مدیران شرکت بیان و برخی از اصحاب رسانه برگزار شد. قدیری در ابتدای برنامه به برخی آمارها اشاره کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قدیری سخنان خود را با تشکر از دانشجویان، رسانه‌های آنلاین و رسانه‌های مکتوب آغاز کرده و بخشی از سخنان خود را به گلایه از صدا و سیما و ارگان‌های دولتی اختصاص داد. او گفت که صدا و سیما برای پوشش خبری این رویداد بزرگ که در راستای اعتلای سطح علمی کشور برگزار می‌شود، همکاری لازم را نداشته و ارگان‌های دولتی هم در پیشبرد این پروژه که بنا به ادعای ایشان تا کنون تقریبا نیم میلیارد تومان هزینه برای شرکت بیان داشته هیچ گونه کمکی ارائه نکرده‌اند.

با استناد به سخنان قدیری، ۱۰٫۳۶۶ شرکت کننده از ۱۰۳ کشور جهان شب گذشته از ساعت ۶ تا ۹ بعدازظهر در این رویداد بین‌المللی شرکت کردند. بر اساس آماری که از سایر مسابقات برنامه‌نویسی در دست است، این تعداد شرکت‌کننده به معنای آن است که مسابقه برنامه‌نویسی بیان به دومین یا سومین مسابقه برنامه‌نویسی بزرگ دنیا تبدیل شده است. این مسابقه به صورت مهارتی، همچون ACM در یک بازه زمانی چند ساعته برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان باید مهارت برنامه‌نویسی بالا، سرعت عمل، دقت و خلاقیت داشته باشند. از انجا که نمره‌ای که بابت هر سوال به شما تعلق می‌گیرد صفر یا کامل است، فاکتور دقت بسیار مهم خواهد بود. برای ان که در سریع‌ترین زمان بهینه‌ترین راهکار را ارائه دهید نیز نیاز به خلاقیت و تجربه بالا در برنامه‌نویسی دارید.

برنامه نویسانی از ۳۹ کشور اروپایی، ۳۴ کشور آسیایی، ۱۵ کشور از قاره آمریکا، ۱۴ کشور آفریقایی و ۲ کشور از اقیانوسیه، در رقابت‌های مقدماتی این دوره از مسابقات شرکت داشتند. آمار شرکت کنندگان امسال نسبت به دور قبلی مسابقات بیان که ۴۹۱۰ نفر از ۵۴ کشور بودند، رشد بیش از ۲ برابری هم از نظر تعداد شرکت کنندگان و هم کشورهای شرکت کننده داشته است.

سایت جهانی المپیاد جهانی کامپیوتر نیز از کسانی که تا کنون در المپیادهای جهانی مدال آورده‌اند برای شرکت در این مسابقه علمی ایرانی دعوت کرده بود. در این مسابقات مهارت، سرعت، دقت و خلاقیت برنامه نویسان به صورت هوشمند و توسط نرم‌افزار اختصاصی مسابقات بیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دیشب در آخرین دور از مرحله مقدماتی ۶۰ فینالیست این مسابقات مشخص شدند. از ابتدای مسابقات اعلام شده بود که از بین ۶۰ فینالیست، ۴۰ نفر ایرانی و ۲۰ فینالیست از ۲۰ کشور دیگر انتخاب خواهند شد. در مسابقه دیشب در پایان نفر اول و دوم از ژاپن، نفرات سوم و چهارم از چین و نفر پنجم از کشور روسیه بودند. اولین ایرانی این لیست نیز در جایگاه بیست و سوم قرار گرفت که نسبت به سال گذشته یک بهبود محسوب می‌شود. یک سیستم تشخیص تخلف هم برای این مسابقه در نظر گرفته شده بود که توانست ۳۲ تخلف را ثبت کرده و آنها را از مسابقه حذف کند.

سپس آقای صادقی از شرکت بیان به ارائه برخی آمار و نحوه برگزاری مسابقه پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

متوسط سنی شرکت کنندگان ۲۲ سال بود و از بین آنها ۳ درصد دارای مدرک دکتری، ۱۰ درصد کارشناسی ارشد، ۳۰ درصد کارشناسی۷ ۴۳ درصد دبیرستانی و ۴ درصد دارای سایر مدارج علمی بودند. بیشترین زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده، زبان C با سهم ۸۷ درصد بود. در اینفوگرافیک زیر می‌توانید اطلاعات تکمیلی سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان را مشاهده کنید.

در بخش پرسش و پاسخ، آقای قدیری در پاسخ به این سوال زومیت که در صورت عدم استفاده از پتانسیل‌های کشف شده در این مسابقات، صرفا شاهد برد رسانه‌ای آن خواهیم بود و چیز بیشتری به دست نمی‌آوریم، گفت:

ما سعی کرده‌ایم حریم خصوصی شرکت‌کنندگان را رعایت کنیم. در هنگام ثبت نام از شرکت‌کنندگان ایرانی ۲ سوال پرسیده می‌شود. این که آیا مایل هستند اطلاعات آنها در اختیار سایر شرکت‌های خصوصی قابل اعتماد قرار گیرد یا خیر و این که ایا مایل هستند در شرکت بیان مشغول به کار شوند یا خیر. ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان خواسته‌اند که اطلاعاتشان در اختیار شرکت‌ها به منظور جذب نیرو قرار گیرد و ۷۰ درصد نیز به سوال درباره تمایل به همکاری با بیان پاسخ مثبت داده‌اند.

در پایان این نشست خبری اعلام شد که تمام راه‌حل‌های ارائه شده به همراه سوالات مسابقه از امروز در سایت رسمی سومین دوره مسابقه برنامه‌نویسی بیان قرار می‌گیرد تا همه بتوانند به آنها دسترسی داشته و دانش برنامه‌نویسی خود را بهبود دهند. به نفر اول این مسابقات ۳ عدد سکه بهار آزادی تعلق خواهد گرفت. نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب ۲ و ۱ سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد. آقای قدیری دلیل کم بودن ارزش جوایز را اینگونه بیان کرد که نمی‌خواسته ارزش بالای جوایز باعث حضور حبابی شرکت‌کنندگان در این مسابقه شود و بدین صورت اعتبار واقعی این مسابقه روشن شود. مرحله فینال در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.