دیجیاتو: آمارهایی از مسابقات برنامه نویسی بیان

سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، آمار و ارقام جالبی را تا قبل از برگزاری دور نهایی از خود به جای گذاشته است. مرحله مقدماتی این مسابقات به پایان رسیده و ۶۰ نفر برگزیده نهایی برای رقابت در فینال مشخص شده اند.

۲۰ نفر شرکت کننده خارجی برتر (با رعایت شرط از هر کشور یک نفر) به همراه ۴۰ نفر برتر شرکت کنندگان ایرانی، ۶۰ فرد حاضر در دور نهایی را تشکیل می دهند. به طور کلی تعداد ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر برنامه نویس از ۱۰۳ کشور جهان برای شرکت در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان ثبت نام کردند.

برای خواندن برخی از آمار و بیوگرافی سه نفر اول دور مقدماتی این مسابقات، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

۵۶ درصد شرکت کنندگان این مسابقات  غیر ایرانی بودند. ترکیب ملیت نفرات برتر مسابقات برنامه نویسی بیان در دور مقدماتی عبارت است از: ایران (۲۶%)، روسیه (۱۲%)، ژاپن (۶%)، چین (۵%)، ویتنام (۵%)، اکراین (۴%)، لهستان (۴%)، بلاروس(۳%)، تایوان (۳%)، کانادا (۲%)، قزاقستان (۲%)، بلغارستان (۲%)، برزیل (۲%)، گرجستان (۲%)، اندونزی (۲%)، هند (۲%)، ایتالیا (۲%) ، آمریکا (۲%) و…

زیان برنامه نویسی C توسط ۸۷ درصد شرکت کنندگان مسابقات استفاده شد و محبوب ترین زبان دور مقدماتی بود. بعد از C زبان های برنامه نویسی JAVA و #C به ترتیب با ۹ و ۲ درصد در جایگاه دوم و سوم را کسب کردند.

۶ نفر از ۲۰ نفر برتر مسابقه codejam گوگل، در بین رتبه های برتر دور مقدماتی سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان قرار گرفتند. حداقل ۱۸ تن از نفرات برگزیده مسابقات برنامه نویسی بیان دارای مدال المپیاد جهانی کامپیوتر بوده اند. یکی از نفرات برگزیده مسابقه نیز دارنده ۶ مدال طلا و ۱ مدال نقره در المپیاد جهانی کامپیوتر است.

Kazuhiro Hosaka نفر اول دور مقدماتی این مسابقات ۲۳ سال سن دارد. این برنامه نویس ژاپنی دارنده دو مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و همچنین مدال طلا و نقره المپیاد جهانی ریاضی به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ است. وی متولد شهر توکیو پایتخت ژاپن بوده و  هم اکنون دانشجوی دانشگاه توکیو است. برنامه نویس یاد شده تا به حال ۲۹ مساله برتر را توانسته حل کند.

نفر دوم نیز که یک برنامه نویس ۲۹ ساله ژاپنی است، Hiroto Sekido نام دارد. او متولد کیوتو بوده و در دانشگاه این شهر کشور آفتاب تابان مشغول به گذراندن تحصیلات تکمیلی است. وی به زبان های C و ++C مسلط بوده و تا به حال توانسته ۲۹ مساله برتر را حل کند.

Haoran Xu چینی که نفر سوم این مسابقات شده است تنها ۱۸ سال دارد. وی در سال ۲۰۱۳ توانسته مدال طلای مسابقات المپیاد جهانی را کسب کند و تا به حال ۱۰ مساله برتر برنامه نویسی را حل نموده است. Haoran Xu متولد و ساکن شهر چانگ گینگ کشور چین بوده و هم اکنون در دانشگاه همین شهر مشغول به تحصیل است.

۴۰ نفر برتر ایرانی این مسابقات ساکن شهرهای تهران، کرج، کرمان، شیراز، بوشهر، اصفهان، مشهد، ارومیه، یزد، قزوین و لنگرود هستند که تهرانی ها جمع غالب این نفرات را تشکیل می دهند.