روزنامه خراسان: برگزاری سومین دوره مسابقات بین المللی برنامه نویسی در ایران

یرنا/ در مراحل مقدماتی سومین دوره مسابقات بیان بیش از 5800 نفر از 103 کشور جهان و بیش 4400 شرکت کننده داخلی در رده های آزاد ، دانشجویی و دانش آموزی شرکت دارند.

این مسابقات طی چهار مرحله به غربالگری برترین برنامه نویسان جهان پرداخته است که در 20 نفر از کشور20 کشور جهان در کنار 40 برنامه نویس برتر ایرانی به مرحله پایانی راه پیدا کرده اند.

اختتامیه این مسابقات نیز روز 12 اردیبهشت ماه با حضور بیش از هزار نفر از نخبگان علمی ، و فعالان حوره فضای مجازی ، دانشگاهیان و شرکت کنندگان داخلی و خارجی مسابقات برگزار خواهد شد.

جشن اختتامیه سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان و تقدیر از برگزیدگان بین المللی و ملی مسابقات روز شنبه 12 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

علی قدیری مدیر برگزاری مسابقات بیان افزود :مراحل مقدماتی این مسابقات با حضور 10 هزار و 266 برنامه نویس از 104 کشور جهان برگزار شد. شرکت کنندگان این دوره از 39 کشور اروپایی، 34 کشور آسیایی، 15 کشور آمریکایی، 14 کشور آفریقایی و دو کشور از اقیانوسیه هستند که تعدادشان نسبت به دور قبلی بیش از دو برابر افزایش داشته است.

دبیرسومین مسابقات برنامه نویسی بیان گفت :شرکت کنندگان از 343 دانشگاه کشور در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند که 50 درصد شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی، 30 درصد در مقطع دبیرستان، 10 درصد کارشناسی ارشد، دو درصد دوره دکتری، سه درصد دیپلم و پنج درصد دانشجوی دوره کاردانی هستند.

قدیری ادامه داد:مرحله انتخابی سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان 27 مهرماه گذشته با رقابت بیش از سه هزار شرکت کننده ایرانی و خارجی برگزار شد و در پایان، 20 برگزیده خارجی و 20 برگزیده ایرانی به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند.

وی افزود: دو برنامه نویس از ژاپن،دو برنامه نویس از چین و یک برنامه نویس از روسیه به ترتیب رتبه های اول تا پنجم این مسابقات را کسب کردند.

قدیری گفت:البته طبق مقررات مسابقه 20 برگزیده برتر از 20 کشور به مرحله نهایی مسابقات راه یافته اند؛ یعنی از هر کشور فقط یک نفر به جمع برگزیدگان راه می یابد اما به منظور فراهم شدن امکان حضور و کسب تجربه برنامه نویسان ایرانی در یک رقابت سطح بالای بین المللی 20 نفر اول برنامه نویسان ایرانی نیز به مرحله نهایی راه می یابند.

قدیری گفت :مسابقات برنامه نویسی بیان امکان برگزاری مسابقات علمی در سطح جهانی را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد :میزان اشتراک برگزیدگان مسابقات برنامه نویسی بیان با برگزیدگان مسابقات معتبر دنیا (codejam گوگل، codeforces، hackercup فیسبوک، Topcoders) و مدال آوران مسابقات جهانی المپیاد کامپیوتر به بیش از 50 درصد می رسد. 

قدیانی افزود :حداقل 18 نفر از نفرات برگزیده مسابقات برنامه نویسی بیان دارای مدال المپیاد جهانی کامپیوتر بوده اند و یکی از نفرات برگزیده مسابقه دارنده 6 مدال طلا و یک مدال نقره در المپیاد جهانی کامپیوتر است.

وی افزود: همچنین 6 نفر از 20 نفر برتر مسابقه codejam گوگل در زمره رتبه های برتر مرحله میانبر سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان بوده اند.