ایسنا: حضور برترین‌های مسابقات «گوگل» در رقابت جهانی برنامه نویسی «بیان»

 برنامه نویسان برتر و فینالیست‌های سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان مشخص شدند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مسابقات برنامه نویسی بیان به همت گروهی از نخبگان برنامه نویسی و مدال آوران ایرانی المپیاد جهانی کامپیوتر که در شرکت دانش بنیان بیان گردهم امده اند، ترتیب داده شده و به دلیل شناخته شده بودن تیم برگزاری در سطح بین‌المللی و همچنین سطح بالای مسابقات به سرعت در تراز اول مسابقات برنامه نویسی جهان قرار گرفته است؛ به طوری که فراخوان و اخبار این مسابقات در معتبرترین سایتهای برنامه‌نویسی دنیا مثل «کدفورسز» یا سایت رسمی المپیاد جهانی کامپیوتر منعکس شده و برنامه نویسان و فعالان حوزه نرم افزار به شرکت در این مسابقات دعوت شده اند.

در مراحل مقدماتی مسابقات برنامه نویسی بیان که به صورت بین المللی برگزار شده بود، 10 هزار و 266 شرکت کننده از 103 کشور جهان با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد سه هزار نفر به مرحله دوم مسابقه راه پیدا کردند.

56 درصد از شرکت کنندگان در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، غیر ایرانی بوده اند.

در نهایت با برگزاری مرحله انتخابی مسابقات امسال در اواخر مهرماه، 60 برنامه نویسی که موفق به کسب امتیاز بالاتر شدند جواز حضور در فینال مسابقات را به دست آوردند که از این تعداد 40 نفر سهمیه شرکت کنندگان ایرانی و 20 نفر نیز سهمیه شرکت کنندگان سایر کشور هاست.

فینال سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در رده بندی عملکرد گروهی کشورها نیز برنامه نویسان کشورمان در جایگاه ششم ایستادند.

استقبال چشمگیر نخبگان جهانی از این مسابقه ایرانی نشان دهنده اعتبار شرکت های ایرانی نزد متخصصان بین المللی است.

در بیان کیفیت و اقبال بالای برنامه نویسان برتر دنیا به مسابقات بیان همین بس که شش نفر از 20 نفر برتر مسابقه codejam گوگل، جزو رتبه های برتر مرحله میانبر سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان بوده اند. همچنین یکی از نفرات برگزیده مسابقه دارنده شش مدال طلا و 1 مدال نقره در المپیاد جهانی کامپیوتر است.

جالب است بدانید میانگین سنی برگزیدگان مرحله انتخابی سومین دوره مسابقات بین المللی بیان 22 سال و مدرک تحصیلی شرکت کنندگان برتر به ترتیب دبیرستان (43%)، کارشناسی (30%)، کارشناسی ارشد (19%)، کاردانی (4%) و دکتری (3%) بوده است.

بنابر اعلام برگزارکنندگان رقابت‌ها با بررسی هوشمند پاسخهای ارسالی متاسفانه 32 نفر از شرکت کنندگان در مسابقه متقلب شناخته شدند که بر اساس قوانین اعلام شده مسابقات برای همیشه از شرکت در مسابقات بیان محروم خواهند شد.

در این مسابقات مهارت، سرعت، دقت و خلاقیت برنامه نویسان به صورت هوشمند و توسط نرم‌افزار اختصاصی مسابقات بیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مسابقه برنامه نویسی بیان به صورت انفرادی و بدون محدودیت سنی برگزار می شود و انتخاب زبان برنامه نویسی در آن آزاد است. امتیاز هر سوال نیز تابعی از سرعت حل مساله و تعداد افرادی است که آن را حل کرده اند.